Pagina voor de lesgever

Hout
Tweede graad BSO
   

LEERPLAN SECUNDAIR ONDERWIJS
LICAP – BRUSSEL D/2006/0279/054
(vervangt het leerplan D/1998/0279/053 met ingang van september 2006)
ISBN 978-90-6858-697-8





1       Massieve houtconstructies kennen en kwalitatief verwerken in functie van de omschreven opdracht of het project, volgens de werkmethode.

26.1    Werkmethode en tekening als leidraad
26.2    Evaluatie-instrument als kwaliteitsbewaker
26.3    Klein dossier als scenario

26.4    Uitvoerings- en verspaningstechnieken massief hout
-     Zagen, schaven


1.1.1          Elementair machinegebruik onder begeleiding voorbereiden en linken met enkele basismechanismen. (Vanaf doelstelling 14)


1       Plaatmaterialen en fineren kennen en herkennen in functie van de opdracht of het project.
11.1    Technische fiche gebruiken

11.2    Gebruikte plaatmaterialen: fabricageprocessen, kenmerken, handelsafmetingen, vezelrichting, toepassingen, stapel en opberg methodes …
11.3    Gebruikte fineer: fabricageproces, kenmerken, toepassingen …
11.4    Zorgzaam opbergen van plaatmaterialen en fineren

Ik zou de klassite onder anderen gebruiken voor momenten dat ik afwezig ben en dat ik een computerlokaal heb kunnen reserveren om de lln. op te vangen.
Zodanig dat zij zelfstandig aan het werk kunnen en  zelfstandig leerstof kunnen verwerven en verwerken en met leuke oefeningetjes kunnen herhalen en toetsen.
Op de pagina: Ik ben er niet, spreek ik mijn lln. persoonlijk aan in geval dat ik afwezig ben.
Niet alleen bij afwezigheid maar ook ter ondersteuning van de lln. als zij thuis aan het werk zijn. Bijvoorbeeld d.m.v filmpjes of ander beeldmateriaal om zaken te verduidelijken en aanschouwelijker te maken.
En zeker ook om na het doorlopen van bepaalde leerstof, de lln. op de blog oefeningentjes/spelletjes te laten maken om te herhalen en om te toetsen in hoeverre ze de leerstof al beheersen.


Ik houd hierbij rekening met de volgende didactischeprincipes:

Activiteitsprincipe
Differentiatieprincipe
Herhalingsprincipe
Belangstellingsprincipe
Aanschouwelijkheidsprincipe

Ik pas de volgende werkvormen toe:

Individualiserende werkvorm ivm zelf studie/onderzoeken.
Spelvorm door integreren van herhalingen/toets spelletjes